Boeing CST-100 Starliner laukaistiin 5. päivä kesäkuuta ensimmäistä kertaa miehistön kanssa kohti Kansainvälistä avaruusasemaa. Avaruuskapselin vei avaruuteen ULA:n Atlas V -kantoraketti.
Laukaisua yritettiin jo 7. päivä toukokuuta, mutta silloin Atlas-raketin toisen vaiheen yksi venttiili herätti epäilyksiä ja laukaisu peruttiin astronauttien jo ollessa sisällä Starlinerissa. Myöhemmin myös Starlinerissa havaittiin heliumkaasun vuoto, mutta se oli niin vähäinen, että sitä ei ryhdytty korjaamaan. NASA ja Boeing varmistivat, että heliumvuoto ei edes pahentuessaan aiheuta vaaraa eikä estä lennon toteuttamista.
Uusintayritys kesäkuun 1. päivä keskeytyi vain vähän ennen lähtöhetkeä yhden laukaisua hoitavan automaattijärjestelmän vian takia.
Laukaisu onnistui lopulta 5. päivä kesäkuuta.
Kyseessä on miehitetty testilento (CFT, Crewed Flight Test), jolla on mukana kaksi NASA:n astronauttia, Barry "Butch" Wilmore ja Sunita Williams. Starlinerin on tarkoitus telakoitua noin viikon ajaksi Kansainväliseen avaruusasemaan ja tuoda sitten testilentokaksikon takaisin maanpinnalle.
Lento sai odottamattoman lisätehtävän, kun toukokuun lopusssa Kansainvälisen avaruusaseman virtsankäsittelyjärjestelmään tuli vika ja Starlinerin kyytiin lastattiin uusi pumppu vietäväksi asemalle.
Jos lento sujuu ilman merkittäviä ongelmia, vahvistetaan Starliner käyttöön ja se aloittaa säännölliset NASA:n miehistölennot Kansainväliselle avaruusasemalle vuoden 2025 alkupuolella. NASA:n tarkoitus on, että Boeingin Starliner ja SpaceX:n Dragon kuljettavat vuorotellen neljän hengen vaihtomiehistön avaruusasemalle puolen vuoden välein. Eli siis kumpikin yhtiö lentää kerran vuodessa.
NASA aloitti 2011 hankkeen, jossa kilpailutti yrityksiä rakentamaan miehistönkuljetusaluksen Kansainvälisen avaruusaseman lentoja varten. Vuonna 2014 NASA valitsi Boeing CST-100 Starlinerin ja SpaceX Dragonin ja on siitä lähtien tukenut niiden kehitystä. Dragon teki ensimmäisen miehitetyn Demo-1 -lennon 2019 ja aloitti säännölliset lennot Kansainväliselle avaruusasemalle. Parhaillaan asemalla on kahdeksas Dragonin kuljettama miehistö.
Alkujaan NASA ilmeisesti odotti Boeingin kokeneena avaruusalan toimijana kykenevän saamaan oman aluksensa valmiiksi ilman suurempia viivytyksiä ja keskittyi ehkä hiukan enemmän seuraamaan uuden yrittäjän, eli SpaceX:n kehitystyön etenemistä. Molemmat ovat kohdanneet vaikeuksia kehitystyössä, mutta SpaceX:n Dragon tuli valmiiksi ja Boeingin Starliner on edennyt ongelmasta toiseen.
Starlinerin ensimmäinen koelento ilman miehistöä vuonna 2019 ei kyennyt lentämään avaruusasemalle, mutta lukuisista ongelmista huolimatta laskeutui onnistuneesti takaisin maahan.
Starlinerin toinen miehittämätön koelento vuonna 2022 tavoitti Kansainvälisen avaruusaseman, mutta lennon jälkeen löydettiin erilaisia korjattavia kohtia, jotka oli saatava kuntoon ennen kuin ensimmäinen testimiehistö pääsi lentoon.