Boeing CST-100 Starliner lähtöalustalla Atlas V -kantoraketin
kärjessä ennen joulukuun koelentoa. Kuva: NASA.
Nasan tarkastus yhdessä Boeingin kanssa on kertonut, että myös Starlinerin testilennon laskeutumiseen liittyi tietokoneohjelmiston ongelma, joka kuitenkin ehdittiin korjata lennon aikana ennen laskeutumista. Virhe olisi johtanut ongelmiin huoltomoduulin irrotusvaiheessa, jolloin ohjausmoottorit olisivat toimineet toisin kuin oli suunniteltu ja olisi ollut mahdollista, että huoltomoduuli ja miehistömoduuli olisivat törmänneet toisiinsa.
Nasan tarkastuksessa on löydetty runsaasti puutteita Boeinging ohjelmistokehitysprosessissa ja tämän takia ennen seuraava Starlinerin lentoa ohjelmistot on tarkistettava huolellisesti. Vielä ei ole tiedossa onko Starlinerilla tehtävä myös uusi miehittämätön koelento ennen ensimmäistä miehitettyä lentoa. Eikä selvitysten vaatima aika ole vielä tiedossa.
Starlinerin joulukuisen koelennon alussa Boeingilla oli vaikeuksia välittää satelliittiyhteydellä komentoja avaruusalukselle. Kun Starlinerin ajastinvirhe esti suunnitellun radankorjauspolton ja sen sijaan alus tarpeettomasti korjaili asentoaan, yritti Boeing lähettää ohjauskomentoja aluksen hallitun lennon palauttamiseksi. Nyt selvitysten perusteella uskotaan, että komentoja ei saatu lähetettyä perille, koska matkpuhelinverkon tukiasemat häiritsivät radioyhteyttä. Ongelman selvittely tältä osin jatkuu.