06.08.2011 NASA sukkulan jälkeen

Nasan avaruussukkula on lentänyt viimeisen avaruuslentonsa. Sukkula oli Nasan ainoa miehitettyihin avaruuslentoihin pystyvä avaruusalus, joten amerikkalaisten astronauttien matka Kansainväliselle avaruusasemalle tapahtuu tulevina vuosina yksinomaan venäläisen Sojuz-kapselin kyydissä.

Yhdysvalloissa on kuitenkin suunnitelmia miehitettyjen avaruuslentojen toteuttamiseen jatkossakin. Nasan tarkoitus on turvautua kaupallisiin toimijoihin kiertoradalle pääsemiseksi, eli aluksi ainakin Kansainvälisen avaruusaseman miehistökuljetuksien hoitamiseen. Nasalla on kehitysohjelma, jossa se rahoittaa kaupallisia toimijoita vaiheittain kehittämään sekä miehittämättömiä, että miehitettyjä ratkaisuja Kansainvälisen avaruusaseman tarpeisiin.

Amerikkalainen SpaceX on rakentanut Falcon 9 kantoraketin ja Dracon kapselin, joita aluksi käytetään miehittämättöminä rahtialuksina, mutta SpaceX kehittää Draconiaan myös miehitetyksi alukseksi. Dracon-kapseli on jo lentänyt miehittämättömänä avaruudessa 8. joulukuuta 2010 ja se laskeutui onnistuneesti mereen kierrettyään maapallon kahdesti.

Nasa on rahoittanut myös kolmea muuta yhtiötä miehitetyn aluksen kehittelyssä. Yhtiöt ovat Blue Origin, Sierra Nevada Corporation ja Boeing. SpaceX näyttää tällä hetkellä etenevän omassa kehitystyössään nopeiten ja on esittänyt jo todellisia tuloksia laukaisemalla Dracon-kapselinsa onnistuneelle lennolle.

Kun avaruussukulan lentojen lopettamisesta päätettiin, oli Nasan aluksi tarkoitus suunnitella kaksi kantorakettia ja miehistönkuljetuskapseli mahdollistamaan ensin Kansainvälisen avaruusaseman huolto ja sitten miehitetyt kuulennot. Tämä suunnitelma on kuitenkin nyt käytännössä hyllytetty ja jäljellä on hanke rakentaa miehistönkuljetuskapseli kiertorataa kauemmaksi suuntautuville tutkimusmatkoille ja raskaiden kuormien nostamiseen pystyvä suuritehoinen kantoraketti. Näiden hankkeiden rahoitus on kuitenkin yhdysvalloissa tiukalla ja Nasa pystyy etenemään hankkeissa vain hyvin hitaasti.

Kaikkien hankkeiden aikataulut ovat vielä epävarmoja, mutta ainakin Dracon-kapselilta odotetaan ensimmäistä miehitettyä lentoa muutaman vuoden kuluttua.


Linkki Nasan miehitettyjen lentojen kaupallisen ohjelman vaiheen kaksi sivuun: CCDev2