21.05.2022 Boeing Starliner telakoitui asemaan

Boeing Starliner CST-100 -avaruuskapseli telakoitui Kansainväliseen avaruusasemaan lauantaina aamuyöllä Suomen aikaan. Alus laukaistiin avaruuteen noin vuorokausi aiemmin Floridasta ilman matkustajia OFT-2 -testilennolle.

Starliner lähestyy Kansainvälisen avaruusaseman telakointiporttia
aluksen keulaa suojaava kuomu avattuna. Kuva NASA TV.

Lento on toinen yritys todentaa Starlinerin kelpoisuus kuljettaa NASA:n miehistöjä avaruusasemalle ja takaisin Maahan. OFT-1 (Orbital Flight Test 1) -lento, joka tehtiin joulukuussa 2019, oli ensimmäinen yritys laukaista Starliner avaruuteen ja telakoitua Kansainvälisen avaruusaseman kanssa. Silloin lukuisat tietokoneohjelmiston virheet estivät telakointiyrityksen ja koelento jouduttiin keskeyttämään. Boeing sitoutui tekemään uuden koelennon ilman NASA:lle tulevia lisäkustannuksia.

Starlineriin tehtiin lukuisia korjauksia ja uusi yritys, nyt nimeltään OFT-2, yritettiin laukaista elokuussa 2021. Tuolloin kapselin polttoainejärjestelmän venttiileissä ilmeni vikaa ja lento jouduttiin peruuttamaan selvitys- ja korjaustöiden ajaksi. Venttiiliongelman korjaamisen jälkeen OFT-2 -lento on nyt päässyt käyntiin.

Onnistunut telakoituminen oli merkittävä saavutus, sillä NASA haluaa ehdottomasti SpaceX:n Dragon-kapselin lisäksi toisen miehitöaluksen avaruusasemaa varten. Tämäkään lento ei kuitenkaan ole sujunut täysin ongelmitta. Laukaisun jälkeen, kun Starliner oli irrotettu Atlas V -kantoraketin toisesta vaiheesta, Starliner käytti omia rakettimoottoreitaan kiertoradan muutoksiin. Ensimmäisen ratamuutoksen yhteydessä kaksi kahdestatoista rakettimoottorista lakkasi toimimasta. Lisäksi myöhemmin kaksi pienempää ohjausmoottoria lakkasi toimimasta.

Starliner kärsi myös muista pienistä häiriöistä alkumatkansa aikana. Esimerkiksi kapselin jäähdytysjärjestelmä vaati erityistoimia, että se saatiin pidettyä toiminnassa ja yhdeydenpidossa kapseliin oli joitakin ajoittaisia ongelmia.

Vaikka lennon loppuosa sujuisi ongelmitta, saattaa moottoriongelmien selvittely ja korjausten hyväksyntä jälleen viivästyttää Starlinerin saamista säännölliseen liikenteeseen Kansainväliselle avaruusasemalle. Erityisesti ratamuutoksiin käytettävien moottorien vian selvittäminen voi olla ongelmista, sillä ne kuuluvat Starlinerin osaan, joka ei palaa maanpinnalle, vaan tuhoutuu ilmakehässä. Ohjausmoottorit saadaan tutkittaviksi, jos vain kapselin paluu onnistuu suunnitellusti.

Starlinerin on tarkoitus olla telakoituneena Kansainväliseen avaruusasemaan noin viiden päivän ajan. Sen jälkeen alus lähtee paluumatkalle Maahan ja laskeutuu kuivalle maalle, toisin kuin SpaceX:n Dragon, joka laskeutuu mereen. Starlinerin ensisijainen laskeutumisalue on White Sands  Missile Range (WSMR) New Mexicossa.